Organizacja pracy Szkoły Podstawowej nr 7

Informacje ogólne dla rodziców pierwszoklasistów

  1. Nauka odbywa się dwuzmianowo (8:00 - 12:15; 12:30 - 15:55).
  2. W siatkę obowiązkowych zajęć edukacji wczesnoszkolnej wchodzą: dwie godziny języka angielskiego, 1 godzina  zajęć komputerowych i 2 godziny religii (w tygodniu).
  3. W szkole ze względów porządkowych jest wytyczona tzw. strefa dla rodziców i uczniów. Uczniowie klas 1 i 0 są doprowadzani na zajęcia przez wychowawców (odbierani ze strefy rodziców 10 min. przed lekcjami).
  4. Wstęp do szatni mają tylko uczniowie i nauczyciele oraz obsługa.
  5. Po ukończeniu lekcji przez pierwszoklasistów wychowawcy odprowadzają dzieci do świetlicy wg zgłoszenia, a pozostali uczniowie są przekazywani rodzicom.
  6. Na terenie szkoły obowiązuje obuwie zamienne, identyfikator.
  7. Uczniowie klas 1 - 3 mogą korzystać z zajęć świetlicowych na podstawie zgłoszenia zgodnie z obowiązującym regulaminem (zapisy 3 września).
  8. Na terenie szkoły funkcjonuje stołówka, z której korzystają uczniowie zapisani na obiady (po opłaceniu posiłku) - drugie śniadanie dzieci przynoszą z domu.
  9. Na przerwach uczniowie przebywają pod stałą opieką wychowawcy lub nauczyciela dyżurującego.
  10. Na terenie placówki (w godz. urzędowania) uczniom w razie potrzeby służy pomocą pielęgniarka i pedagog szkolny.
  11. Pozostałe informacje dotyczące  realizacji zadań statutowych na www.siodemka.edu.pl.

Informacja o podręcznikach

W związku z nowelizacją ustawy o systemie oświaty we wrześniu uczniowie klas pierwszych otrzymają darmowy podręcznik MEN „Nasz elementarz” i materiał ćwiczeniowy oraz podręcznik do języka angielskiego. Książki będą własnością szkoły, wypożyczone zostaną na rok każdemu dziecku. Materiały ćwiczeniowe będą przekazane bez obowiązku zwrotu.

Podręcznik do religii wraz z ćwiczeniami należy zakupić we własnym zakresie.

Edukacja wszesnoszkolna - „Elementarz odkrywców” wydawnictwo Nowa Era,
Język angielski - „Explore Treetops” wyd. Oxford University Press (podręcznik, ćwiczenia),
Religia - „Jesteśmy w rodzinie Pana Jezusa” wyd. WAM (podręcznik + zeszyt ucznia).

Lista podstawowych przyborów szkolnych, o zakup których prosimy:

Drodzy Rodzice, 
Rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej to bardzo duża zmiana zarówno dla dziecka, jak i rodziców. By proces przystosowania się do nowej rzeczywistości przebiegł bezboleśnie, warto się do tego przygotować. Być może zechcecie Państwo skorzystać z kilku naszych rad:

  1. Podstawą  jest pozytywne nastawienie. Szkołę należy przedstawiać jako ciekawe miejsce nauki , różnorodnych wydarzeń urozmaicających życie szkolne, relacji koleżeńskich z nowo poznanymi dziećmi. Można powspominać zabawne sytuacje
    z czasów, gdy sami się uczyliśmy oraz przyjaźnie, które wtedy zawarliśmy.
  2. Dobrym pomysłem jest wycieczka  do szkoły, dzięki  której dziecko pozna nie tylko sam budynek, ale również drogę, którą będzie pokonywał. Podczas wizyty w szkole można podpytać malucha czy czegoś się boi, ma jakieś obawy. To może być pierwszym krokiem do rozwiania strachu i niepewności . Umiejętność słuchania naszej pociechy i rozmawiania z nią na pewno zaprocentuje w przyszłości, a dodatkowo sprawimy, że w pierwszym dniu nauki nasze dziecko poczuje się pewniej.
  3. Zadaniem rodziców jest odpowiednie przygotowanie pociechy do nowych zadań. Wspólne ustalenie rozkładu dnia - podział na odrabianie lekcji, odpoczynek, aktywność fizyczną i wyznaczenie stałej godziny pójścia spać, zorganizuje dziecku i rodzicom czas.
  4. Niezwykle istotne jest również to, by nasze dziecko stawało się coraz bardziej samodzielne i odpowiedzialne. Na początek pozwólmy mu np. zdecydować w co chce się ubrać czy co chciałoby robić po lekcjach. Ważne jest również to, by rodzice nie wyręczali siedmiolatka w czynnościach, z którymi sam potrafi dać sobie radę. Wyniesienie śmieci, posprzątanie pokoju, zatemperowanie ołówka czy niesienie własnego plecaka to nie są rzeczy trudne. Dla dziecka stanowią one wyzwania. Ich realizacja buduje wiarę w siebie.
  5. Aby zapał pierwszoklasistów nie minął szybko należy wspierać dziecko w odrabianiu prac domowych, wzmacniać w nim poczucie odpowiedzialności oraz rozbudzać ciekawość. Warto także pamiętać o tym, żeby oczekiwania rodziców szły w parze z możliwościami dziecka.

Gotowość szkolna to zestaw umiejętności, cech i wiadomości, których posiadanie jest powiązane z poradzeniem sobie z wymaganiami stawianymi przed dzieckiem w szkole. Psychologowie w ocenie gotowości szkolnej uwzględniają trzy wymiary: gotowość fizyczną, poznawczą i społeczno-emocjonalną.

Jak dać dzieciom dobry emocjonalny start? 

  1. Poświęcaj czas na wysłuchanie dzieci. Poczują się wartościowe, będą dobrze myśleć i znajdą dobre rozwiązywanie problemów.
  2. Szanuj dzieci-będą wzrastać w szacunku dla siebie i innych.
  3. Doceniaj dzieci za to kim są. Ucz ich wytrwałości, szacunku i akceptacji dla innych.
  4. Pozwól im się wzruszać - łzy, szloch są w tym przypadku naturalne. Pozwalają pozbyć się smutku i frustracji. Każdy z nas czasem się wzruszy, czasem przestraszy i potrzebuje sobie popłakać.
  5. Baw się z dziećmi. Bawiąc się uczą się, rosną i kochają. Pozwól im wybrać i prowadzić   zabawę, nawet jeśli Ci się zdaje, że masz ważniejsze rzeczy do zrobienia.
  6. Pozwól im być samodzielnymi. W ten sposób dorosną zdolne do podejmowania decyzji.
  7. Wyznacz rozsądne granice i pamiętaj, że pochwała działa tam, gdzie zawiodła kara.
  8. Pozwól dzieciom badać świat. Dzieci w sposób naturalny są bardzo ciekawe i mają  interesujące spostrzeżenia.
  9. Ponad wszystko-radość dzieci! Nie zamartwiaj się z każdego powodu. Dzieci są silne, zdolne, zręczne, mądre. Być z nimi to przywilej!

„Daj mi mądrego człowieka, który we mnie uwierzy, a zdobędę wszystko”

W tym haśle nie ma słowa przesady. To wielkie szczęście mieć przyjaciela-Rodzica, Nauczyciela, który mądrym słowem podtrzyma na duchu w chwilach trudnych, poprowadzi w świat wiedzy i doceni wysiłek młodego człowieka. W naszej szkole można liczyć na taką właśnie współpracę i troskę o powierzone nam dzieci.

Proponujemy Rodzicom zestaw zabaw, które usprawnią kompetencje, rozwiną wyobraźnię, kreatywność i wpłyną na jeszcze lepsze funkcjonowanie w środowisku szkolnym: